Knut Oles andaktstips

Gode råd til å holde en barneandakt
09.09.2024

Hvordan jeg forbereder meg til et møte (2.-4.klasse)

Jeg foretrekker at barnelagene/leirene har en plan for andaktene,
og at jeg får en bibelhistorie, gjerne med et tema knyttet opp til historien.

Står jeg fritt blar jeg litt i GT og NT til jeg finner noe jeg blir rolig for.

Først leser jeg meg opp på bibelhistorien,
og prøver å finne 1-3 hovedpoeng/ lærepunkt som kan relateres til det å være kristen i dag.

  • Hvordan kan historien anvendes inn i min hverdag som kristen?

Så leser jeg mellom linjene, og jeg bruker fantasien for å lage en litt større historie enn det som faktisk står.

  • Det har foregått ting som bibelteksten ikke sier noe om, og det går fint an å «krydre» historien uten at det går ut over innholdet.

Jeg bruker ofte PowerPoint, så det kan gå med litt tid på å finne passende illustrasjoner som forteller bibelhistorien. 

  • Freebibleimages.org har illustrasjoner som passer alle aldre.

Alt jeg skal si blir skrevet ned underveis i forberedelsen, da det er en måte for meg å bearbeide andakten.

Når tekst og bilde er koblet sammen bruker jeg tid på å lære andakten mest mulig utenat, slik at jeg ikke er avhengig av manus, men manus ligger alltid fremme.

På møtet leses bibelhistorien, mens teksten rundt hovedpoeng/ lærepunkt kommer i stikkord på PP.

Så gjenforteller jeg historien, slik jeg ser for meg det kan ha foregått.

  • Jeg lager gjerne snakkebobler til illustrasjonene på PP, som korresponderer med gjenfortellingen.

Jeg synes det er greit å ha toveis kommunikasjon med tilhørerne, så jeg stiller en del spørsmål underveis, og avslutter gjerne andakten med at barna får oppsummere hovedpoengene.

Powered by Cornerstone