Hvordan jeg forbereder meg til et møte (2.-4.klasse)
Jeg foretrekker at barnelagene/leirene har en plan for andaktene,
og at jeg får en bibelhistorie, gjerne med et tema knyttet opp til historien.
Står jeg fritt blar jeg litt i GT og NT til jeg finner noe jeg blir rolig for.
Først leser jeg meg opp på bibelhistorien,
og prøver å finne 1-3 hovedpoeng/ lærepunkt som kan relateres til det å være kristen i dag.
Så leser jeg mellom linjene, og jeg bruker fantasien for å lage en litt større historie enn det som faktisk står.
Jeg bruker ofte PowerPoint, så det kan gå med litt tid på å finne passende illustrasjoner som forteller bibelhistorien.
Alt jeg skal si blir skrevet ned underveis i forberedelsen, da det er en måte for meg å bearbeide andakten.
Når tekst og bilde er koblet sammen bruker jeg tid på å lære andakten mest mulig utenat, slik at jeg ikke er avhengig av manus, men manus ligger alltid fremme.
På møtet leses bibelhistorien, mens teksten rundt hovedpoeng/ lærepunkt kommer i stikkord på PP.
Så gjenforteller jeg historien, slik jeg ser for meg det kan ha foregått.
Jeg synes det er greit å ha toveis kommunikasjon med tilhørerne, så jeg stiller en del spørsmål underveis, og avslutter gjerne andakten med at barna får oppsummere hovedpoengene.